Dessverre hender det at bagasjen ikke kommer med flyet som planlagt. Dette kan være flere årsaker til dette.
Om din bagasje ikke er å finne på bagasjebåndet anbefaler vi deg å gjøre følgende:
Kontroller at bagasjen ikke ligger på et annet bagasjebånd.
Kontroller at bagasjen ikke ligger på båndet for spesialbagasje (gjelder golfbag).
Forsøk å få frem informasjonen til vårt personal på destinasjonen som står og venter på dere i ankomsthallen. Vårt personal har dessverre ikke tilgang til bagasjen, men det er viktig at de får informasjon så de kan holde igjen transporten.
Oppsøk disken for forsinket bagasje (luggage claim).
Send inn en klage om forsinket bagasje. Sørg for at du får en skriftlig rapport av manglende bagasje (PIR-rapport). På rapporten, må det være informasjon om hvilket bagasjenummer klagen gjelder, telefonnummer og saksnummeret på rapporten.
Sørg for at du får informasjon om hvilket fly din bagasje er forventet å komme med.
Bruk vårt personale for å finne bagasje om nødvendig. Din bagasje blir ofte neste med neste mulige fly. Flyplassen tar som regel og leier et budbilfirma eller taxi for å frakte bagasjen til ditt hotell.
For å kunne søke erstatning fra flyselskapet, er det viktig at forespørselen er gjort innen 21 dager, og at du kan presentere originalen av PIR-rapporten, flybillett og kvitteringer for relevante utgifter.
Naturligvis skaper det problemer når bagasjen blir forsinket. En god idé kan være å pakke et sett med undertøy og toalettsaker i håndbagasjen. Men pass på at du ikke overskrider reglene for hva du kan ha i håndbagasjen om bord.
Golf Plaisir tilbyr en spesialforsikring mot forsinket bagasje. Les mer her