Informasjon om Coronaviruset

Vi prioriterer først og fremst alltid våre kunders sikkerhet og helse. Akkurat nå følger vi nøye med på utviklingen av Coronaviruset og tar løpende avgjørelser.

2020-07-29, kl. 18.00

Viktig informasjon

UD har gjort nye unntak fra reiserådet som fraråder reiser som ikke er strengt nødvendig. Det nye unntaket gjelder for land innen EØS/Schengen fra 15. juli, og omfatter landene som tilfredsstiller Folkehelseinstituttets smittekriterier. Landene som innfrir kriteriene er blant annet Hellas, Italia og Kypros. FHI vil oppdatere oversikten over hvilke land og regioner som tilfredsstiller smittekriteriene hver 14. dag. Du kan se hele oversikten og lese FHIs smittevernråd her.

UD fraråder reiser til alle øvrige land frem til 20. august, og vi har derfor foreløpig innstilt alle andre reiser t.o.m. denne datoen.

  • Alle kunder som blir berørt vil bli kontaktet av oss i prioritert rekkefølge med informasjon om kansellering og refusjon. Men grunnet den store pågangen kan det dessverre ta litt lengre tid enn normalt, derfor vil vi også benytte muligheten til å takke for din tålmodighet og forståelse.
  • Vi oppfordrer alle som skal reise om å avvente informasjon fra oss og ikke ringe oss om det ikke er svært viktig. I mellomtiden har vi nedenfor samlet informasjon som kan være til nytte.
  • For reiser lengre frem i tid enn 14 dager gjelder ordinære avbestillingsregler.

For oss er din trygghet alltid vår førsteprioritet og vi forstår at det råder mye usikkerhet og bekymring og at dere har mange spørsmål – vi forsikrer deg om at vi gjør vårt aller beste i denne ekstreme situasjonen for å besvare alle henvendelser.

Ta godt vare på hverandre. Vi gleder oss til reiseportene åpner igjen, og vi kan skape nye ferieminner sammen. 

Vær oppmerksom på at du ikke trenger å kontakte oss!

For at vi skal takle denne krisesituasjonen så effektivt som mulig, ønsker vi ikke at du ringer til oss, unntatt i en absolutt nødsituasjon. Vi vil kontakte alle i prioritert rekkefølge for å håndtere avbestillingene via telefon eller mail.

 

Hva skjer hvis utenriksdepartementet fraråder reiser til landet eller regionen jeg skal til?

Vi vil alltid følge pakkereiseloven og utenriksdepartementets anbefalinger. Hvis utenriksdepartementet går ut med et reiseråd til et land eller en region, vil vi avbestille alle turer til landet eller regionen det gjelder med avreise frem til 14 April. Hvis dette reiserådet gjelder for deg og din tur, vil vi kontakte deg via telefon, e-post eller sms. Vi ber deg derfor om å sikre at kontaktinformasjonen til din bestillingen er riktig. For avganger etter 14 april 2020 gjelder vanlige avbestillings- og ombestillingsvilkår.

Hva skjer hvis det ikke er reiseråd fra det Norske utenriksdepartementet?

Så lenge det ikke er noen råd fra utenriksdepartementet til et bestemt reisemål, utføres alle turer som planlagt. Golf Plaisirs vanlige reisevilkår gjelder ved kansellering. Om forutsetningene endrer seg, vil vi informere de gjestene det gjelder. Det er viktig å holde seg oppdatert, og mer informasjon finnes på Utenriksdepartementet og det norkse Folkehelseinstituttet.

Hva om du allerede er på en destinasjon som Utenriksdepartementet fraråder?

Hvis du allerede befinner deg på destinasjonen når utenriksdepartementets reiseråd kommer, har du dessverre ikke rett til å kansellere den resterende tiden av reisen. Hvis du fortsatt velger å avbryte reisen tildligere enn avtalt, har du ikke rett til refusjon av den delene av turen som ikke benyttes. Golf Plaisir har et ansvar for å sikre at reisende kommer hjem fra sine destinasjoner.

Hva skjer hvis jeg blir satt i karantene i ferien?

Skulle det oppstå en situasjon der et hotell er satt i karantene, er det først og fremst de lokale myndighetene som håndterer dette. Våre lokale ansatte hjelper med det som skjer på stedet og er stadig i kontakt med hovedkontoret. Du er ansvarlig for tilleggskostnader som påløper, for eksempel. helsetjenester, mat, overnatting, flybilletter eller tapt inntjening. Sørg for å spare kvitteringer som dokumentasjon til forsikringsselskapet ditt når du har kommet hjem.

Hva gjelder for reisende i såkalte risikogrupper?

Hvis du for eksempel ikke kan reise på grunn av sykdom, og har en legeattest, bør du kontakte forsikringsselskapet ditt. Så lenge Utenriksdepartementet ikke fraråder å reise til et bestemt område, gjelder de vanlige reisevilkårene ved kansellering.

Hva skjer hvis jeg avbestilte min reisen før Utenriksdepartementet kom med reiseråd?

Som reisebyrå har vi et stort ansvar for våre reisende, som vi tar svært alvorlig og følger. For å gjøre dette på en funksjonell og profesjonell måte, gjelder avbestillingsvilkår for alle turer. I tillegg følger vi utenriksdepartementets anbefalinger om reiseråd til steder, land eller lignende. Om man avbestiller en reise gjør man det rent juridisk alltid til de vilkårene og betingelsene som gjelder på det nøyaktige tidspunktet for avbestilling. Vi er alle tvunget til å følge og forholde oss til dette faktum.

Refusjon på innstilte, avbestilte og forkortede reiser

Vi forstår at det er mange som lurer på når de får refundert pengene de har betalt for innstilte reiser, reiser som er avbestilt og for reiser som ble forkortet på reisemålet. Regjeringen foreslo 27. mars at de som tilbyr pakkereiser skal få en forlenget frist til å betale tilbake ved kansellering som skyldes ekstraordinære omstendigheter. I dag er fristen på 14 dager, og det er foreløpig ikke klart hvor lang den nye fristen vil bli. Vi håper på en avklaring av dette i løpet av de nærmeste dagene. Vi er også avhengig av å få refusjon fra våre underleverandører (internasjonale flyselskaper, hotellkjeder, Golfbaner o.l.), noe som gjør at prosessen trekker ut. Regjeringen har også foreslått at reisearrangører kan tilby en tilgodelapp i stedet for umiddelbar refusjon. Så snart Stortinget formelt har vedtatt disse forslagene, vil vi informere mer om hvordan refusjoner blir gjort.

Når du reiser med Golf Plaisir er du alltid dekket av Pakkereiseloven, og alle som er berørt vil få pengene sine tilbake. Vi ber samtidig om forståelse for dette kan ta tid, men kan forsikre alle om at vi gjør vårt ytterste i denne uvante situasjonen, og takker for all støtte og forståelse.

 

Les om Golf Plaisirs reisevilkår

Avbestill din golfreise her